IMG_1062.JPG
IMG_1072.JPG

WAT IS HYDROTHERAPIE?

IMG_1067.JPG

HYDROTHERAPIE is een vorm van revalidatie waarbij uw huisdier op een onderwaterloopband loopt.

Het water is aangenaam warm (28°-30°C), waardoor het de bloedcirculatie stimuleert, soepelere gewrichten oplevert en pijnstillend gaat werken.

Door de opwaartse kracht van het water worden de gewrichten veel minder belast dan lopen op de grond. Zo gaat bijvoorbeeld uw hond met artrose die stijf is en moeilijk recht komt veel gemakkelijker lopen in het water. Door regelmatig te trainen worden zijn gewrichten soepeler, minder pijnlijk en zal hij dus weer vlotter gaan bewegen. Neurologische patiënten gaan door deze opwaartse druk en drijfvermogen van het water ook gemakkelijker (partieel) gaan steunen en evenwicht vinden.

Het water biedt, in tegenstelling tot op land, ook een weerstand, waardoor uw huisdier met hydrotherapie op een veilige manier zijn spierkracht kan opbouwen. Ook zijn conditie wordt aangesterkt door tegen de weerstand in te lopen.

Honden die met gewichtsproblemen kampen halen hier zeker ook voordeel uit. Is uw hond genezen of heeft hij nooit problemen gehad, maar moet zijn conditie erop vooruit? Dan is de onderwaterloopband hiervoor ook de ideale manier.

Het waterniveau kan geregeld worden naargelang de aandoening en grootte van uw hond. Hydrotherapie is er dus voor alle rassen en leeftijd. Ook de snelheid en de helling van de onderwaterloopband worden individueel aangepast.

Omdat de meeste honden vaak lang inactief geweest zijn, in de periode voor een operatie of door pijn, wordt de duur van een hydrotherapie sessie zachtjes aan opgebouwd. Uw hond wordt continu gemonitord op tekenen van vermoeidheid. Het aantal nodige sessies en duur van de een sessie is variërend van patiënt tot patiënt.

Hydrotherapie is dus een veilige, efficiënte en verantwoorde manier van revalideren en trainen!

Indicaties:

• revalidatie na orthopedische chirurgie (vb TTA kruisbandruptuur, bekkenkanteling heup, fracturen, OCD, ...)

• revalidatie na neurologische chirurgie/ aandoeningen (degeneratieve myelopathie, discus hernia,                                        fibrocartilagineus infarct, wobbler syndroom, lumbosacrale instabiliteit...)

• artrose, heupdysplasie

• overgewicht

• conditie training

Contra-indicaties:

• open wonden (na operatie moet de wonde volledig geheeld zijn alvorens hydrotherapie te starten! 10-14 dagen)

• huidproblemen

• hart- en longziekten